PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Asi jste si netradičního názvu této severočeské skupiny již dávno všimli, protože se v současnosti po několikaletém usilovném hraní vypracovala mezi nejčastěji skloňované pojmy české nezávislé a klubové rockové (potažmo metalové) scény. K jejím největším úspěchům patří samozřejmě předskakování MARILYN MANSON při jejich nedávném kontroverzním vystoupení na brněnském Velodromu. Chomutovští drtiči emocí právě vydávají vlastním nákladem své debutové album „Potešma“, které by je mohlo ještě více zviditelnit na mapě domácí scény.
Největší přednosti X-LEFT TO DIE vyniknou zejména na koncertních pódiích, protože jejich styl je poměrně přímočarý a lze říci i moderní, takže veškerá energie vypuštěná při živé prezentaci působí jako velká devíza tvorby kapely. Navíc při kombinování hřmotných pasáží s akustickými vyniknou mnohé zajímavé momenty a nosné refrény. Album navíc vládne opravdu výtečným zvukem. X-LEFT TO DIE nepatří ke skupinám vyjadřujícím své pocity složitými postupy, nýbrž k těm, kteří skladby vymalovávají pomocí tónových barev, nálad a různých odstínů emocí. Ostatně, stejně jako tomu bylo zvykem u některých kapel příslušících dříve k nu-metalovému hnutí. „Potešma“ však není nu-metal, není ani metal-core, ale prakticky spojuje metalovou (popřípadě metal coreovou) energii s pochmurnými tesknými náladami, na jakých stála kdysi tvorba takových velikánů jako KORN nebo již zmíněných MARILYN MANSON, a ještě k nim přidává trochu té vlastní rockové melodiky.
S debutovým albem si tedy X-LEFT TO DIE kladou za cíl být stejně přesvědčivými z nosiče jako na koncertech, což se jim daří zhruba ze dvou třetin. Ve prospěch skupiny hraje znalost momentálních nebo nedávno aktuálních trendů v metalové muzice, velmi dobrý zvuk a celková stylizace nahrávky. Stejně tak získává plusové body za charismatický projev svého frontmana Aveho, který dává vzpomenout právě na lídry již výše vzpomínaných světových formací, do jejichž přesvědčivosti mu však ještě stále cosi schází. Přesto je schopen bolestně zasténat i zvířecky zařvat. Kytary jsou v riffech hutné a naopak se velmi dobře doplňují v akusticky jemnějších pasážích. Na skupině je patrné, že svým žánrem dokonale žije a je ve svém směru po všech stránkách ujednocená. O dobrých hráčských schopnostech není třeba se rozepisovat. Naopak proti X-LEFT TO DIE stojí tak trochu nedostatečná schopnost vytvořit opravdu neobyčejnou skladbu nebo nápad, který byste již nikdy nezapomněli či který by se něčím vymykal celku. Takový se na novince prakticky nenachází (je zde řada dobrých věcí, ale žádná vynikající), což se ale do budoucna může klidně zlepšit.
P.S.: Ze skladeb mě zaujala zejména úvodní hymna „Everyone Loves“ s mohutným refrénem, nabušená „Bang!“ a pak tanečně rozdováděná „Bubble Gum“.
Nadějný, emocemi nabušený debut, kterým se X-LEFT TO DIE zařazují mezi několik desítek českých kapel s většími přísliby do budoucna, než mají stovky ostatních.
6,5 / 10
Ave "Wagina" Hate
- zpěv
R_Man
- kytara
Iwánek
- kytara
It Vain
- baskytara
Valenťák
- bicí
1. Intro
2. Everyone Loves
3. White Noise
4. Rent Inside
5. All Is Saint
6. Afraid Of Friendship
7. Bang!
8. Protect Me
9. At Last
10. Sexy
11. Bubble Gum
12. It´s Over
13. Go Away
14. Prince Of The Morning Land
Potešma (2009)
Vydáno: 2009
Vydavatel: samovydání
Produkce: X-Left To Die
Studio: studio Propast
-bez slovního hodnocení-
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Atmosférický black metal / post-metal. Hodně odlehčená produkce plná vybrnkávaček, náladových pasáží a košatých atmosférických vsuvek. Zuby se moc necení, možná občas mléčné jedničky. Příjemný poslech, vyloženou hitovku však na "Succumb" nenajdete.
Šíleně plodný oneman projekt, Aaron Edge se utrhl ze řetězu s sází jednu desku za druhou. "Agglomeration" je třetí z letošních již pěti alb. A překvapivě to drží slušnou kvalitu. Pokud tedy máte rádi dusivý sludge doom s výbuchy disonantního šílenství.
Hulváti z Jura sú takí naši DARKTHRONE: o pol generácie mladší a s koreňmi v grinde miesto blacku, no doživotne verní metalovej klasike (s čoraz hrubším zvukom). „Kromaňon“ a „Abeceda nenávistí“ sa zapíšu do zlatého fondu. Zbytok asi nie, čo vôbec nevadí.
Oproti EP "God Made Me An Animal" ubral Greg Puciato (ex-THE DILLINGER ESCAPE PLAN), ale i skupina jako celek, na nekompromisnosti, objevují se více i zpěvné a melodické polohy, nicméně je to stále hodně nasraný a uřvaný post-hardcore té nejvyšší kvality.
Strhující rozsáhlé kompozice, které buď zcela pohltí, nebo unudí. Já se hlásím k první možnosti. Je to jako snové divadlo severského death metalu. Za mě je to zatím rozhodně jedna z nejzajímavějších desek letošního roku.
Singl „Winter Storm Vigilantes“ je povedená záležitost, která byla slibnou návnadou na nové album. Velká očekávání byla nakonec zbytečná. S trochou dobré vůle se na albu najdou dvě další slušné skladby, jinak je to stále ten samý a nenápaditý kolovrátek.